Jesteś pracodawcą? Jeśli tak, zapewne zależy Ci na umożliwieniu swoim podwładnym jak najlepszych warunków. W końcu to, jak czują się w miejscu pracy, ma wpływ na ich efektywność. A czy wiesz dokładnie, jakie elementy mogą poprawić atmosferę w pracy? W tym artykule przedstawimy Ci sposoby, jak stworzyć przyjazne środowisko w Twojej firmie czy przedsiębiorstwie.
1) Owoce
Pierwszym elementem jest zapewnienie codziennego dostępu do świeżych owoców. Można umieścić kosz z nimi na przykład w pokoju socjalnym, tak by każdy chętny mógł z nich skorzystać. Owoce nie są dużym wydatkiem, a zapewnienie ich daje nie tylko efekt psychologiczny, bo pracownik czuje, że dostaje prezent. Owoce są przecież także bogatym źródłem witamin i węglowodanów, które wspierają funkcjonowanie organizmu, a zarazem efektywność pracy.
2) Woda
Zapewnienie pracownikom dostępu do wody to nie tylko sposób na poprawienie ich wydajności. To przede wszystkim obowiązek wynikający z przepisów BHP. Oczywiście kupowanie całych zgrzewek byłoby zbyt kosztowne i szkodliwe dla środowiska ze względu na duże zużycie plastiku. Najwygodniejszą opcją będzie zdecydowanie zakup dystrybutora i butli na wodę Dar Natury (o pojemności 18,9 lub 11 litrów). Możesz wybrać dystrybutor z wodą o temperaturze pokojowej, ale są też takie z wodą zimną, gorącą lub gazowaną. Do Ciebie należy tylko złożenie zamówienia, a dostawę oraz systematyczną wymianę butli masz zapewnioną. Cykliczne dostawy wody odbywają się w ustalonym terminie i – co ważne – są bezpłatne! Pamiętaj, aby rozmieścić dystrybutory w firmie tak, by każdy pracownik miał do nich swobodny dostęp. Twoim kolejnym atutem jako pracodawcy będzie zaopatrzenie biura dodatkowo w syrop owocowy czy kawę.
3) Klimatyzacja latem, ogrzewanie zimą
Dla każdego pracodawcy kwestia zadbania o ogrzewanie zimą jest oczywista. Niestety, dla wielu zatrudniających kwestia zapewnienia klimatyzacji latem nie jest już tak jednoznaczna, choć w naszym zmieniającym się klimacie upały stają się normalnością. A przecież nadmiernie wysoka temperatura nie sprzyja skupieniu i efektywności. Ma negatywny wpływ na pracownika tak samo jak zbyt niska. Dlatego zatroszcz się o klimatyzację w budynku, a podwładni w skwarne dni będą przychodzić do pracy z przyjemnością.
4) Ciekawa przestrzeń
Wielu przedsiębiorców stawia na przestrzenie i umeblowanie proste, raczej surowe niż wymyślne, w jednolitej kolorystyce. W ten sposób chcą sprawić, by podwładny poczuł się jak w pracy i bardziej skupił na swoich zadaniach. Tymczasem okazuje się, że to ciekawa, designerska przestrzeń jest tym, co motywuje i mobilizuje do działania. Do tego należy dodać jeszcze jeden element: rośliny. Nie tylko pomagają stworzyć przyjazną atmosferę, ale także oczyszczają powietrze i wytwarzają tlen. Dzięki temu mózgi pracowników są dotlenione i w konsekwencji podnosi to ich efektywność.
5) Odpowiednia ilość miejsca
Zadbaj o to, by pracownicy nie byli stłoczeni w pokojach. Każdy z nich powinien mieć przestrzeń dla siebie. Po pierwsze, człowiek czuje się pewniej, kiedy ma do dyspozycji wystarczająco miejsca i nikt w nią nie ingeruje. Po drugie, kiedy stanowiska są odpowiednio oddalone, hałas dochodzący od współpracowników przeszkadza mniej. Nawet stukot klawiszy czy odgłos rozmowy mogą być rozpraszające, jeśli rozlegają się tuż przy uchu zatrudnionego.
6) Miejsce socjalne
To miejsce, gdzie pracownicy mogą spędzić swoją przerwę w pracy, jedząc lunch czy rozmawiając. Przerwa jest naprawdę istotna, bo ludzki mózg, aby funkcjonował prawidłowo, potrzebuje chwil odpoczynku i odprężenia. Dlatego ważne, by to wnętrze nie przypominało pomieszczeń, w których zatrudnieni wykonują swoją pracę. Świetnie sprawdzi się nietypowy, przytulny wystrój, a do tego cicha muzyka w tle – te elementy pomogą uczynić przyjazną atmosferę. Dzięki temu pracownik na czas przerwy zapomni, że jest w pracy. Zrelaksuje się, by powrócić do swoich obowiązków ze zdwojoną siłą.